Kello:n kuva.

Kello

Ohjeistusta

Maahan piirretään ympyrä, jonka halkaisija on ainakin kaksi metriä. Ympyrän keskelle kaivetaan pieni kuoppa. Ympyrän reunalle piirretään kellotaulun mukaisesti luvut 1–12.

Leikkijät asettuvat jonoon ympyrän ulkopuolelle kello yhden kohdalle. Leikin ideana on heittää pallo kuoppaan. Jos pallo jää sinne, leikkijä voi siirtyä kakkosen kohdalle ja heittää uudelleen. Jos heitto menee ohi,  leikkijä jää paikalleen ja vuoro siirtyy seuraavalle leikkijälle. Kun kaikki ovat heittäneet kerran, aloitetaan uusi heittokierros niiltä paikoilta, mihin on päässyt. Voittaja on se, joka kiertää ensimmäisenä kellotaulun ympäri.

Leikki muuttuu vaikeammaksi, jos suurennetaan ympyrää, laitetaan kuopan ympärille esteitä tai heitetään silmät kiinni.

Sisätiloissa ympyrän keskelle voidaan laittaa pieni rengas, jonka keskelle pallo pitää saada pysähtymään. Sellaisen voi esim. hyppynarusta tai kuminauhasta.

Näitä tarvitaan

  • pallo (ei väliä minkä kokoinen)
  • keppi tai lapio merkitsemiseen

 

  • Sisällä tarvitaan lisäksi pieni rengas, vanne tai hyppynaru